PL Tiếng Việt

Program

Smak łagodny:

Sowa i wróbel / Cu va chim se se / Owl and the sparrow

reż. Stephane Gauger, Wietnam / USA 2008, fabularny, 97'

Splecione w intymną, ciepłą opowieść historie trójki bohaterów, osamotnionych we współczesnej wietnamskiej metropolii. Thuy - dziesięcioletnia uciekinierka z prowincji, piękna stewardesa Lan i pracujący w zoo Hai spotkają się na ulicach Sajgonu. Razem stworzą coś na kształt rodziny z wyboru.


Poganiacz bawołów / Mua len trau

reż. Minh Nguyen-Vo, Belgia, Francja, Wietnam 2004 fabularny, 102'

Westernowa w stylu opowieść o dojrzewaniu. Nastolatek Kim po raz pierwszy samodzielnie odprowadza bawoły z delty Mekongu na wyżynne pastwiska. Pozna brutalny kodeks, kierujacy życiem zawodowych poganiaczy bydła, ale odkryje też prawdziwą przyjaźń i z chłopca stanie się mężczyzną.


Schyłek lata

reż. Tran Anh Hung Francja, Wietnam 2000, fabularny, 112'

Pełna zmysłowego piękna opowieść o trzech siostrach, świętujących rocznicę śmierci swoich nieżyjących rodziców. Każda z nich znajduje się na innym etapie życia, boryka z odmiennymi problemami. Razem tworzą zmieniającą się w czasie figurę kobiecości, próbującej utrzymać rodzinę w stanie harmonii.


Mamusiu! / Oh Mummy!

reż. Jenni Trang Le, USA, 2007, 5'

Animacja o ledwo wyklutym z jajka, a już zagubionym ptasim dziecku, które próbuje ustalić swoją tożsamość i znaleźć mamę.


W mrowisku

Historia małego chlopca, który wbrew swojej woli przenosi się w świat pracowitych mrówek. Choć początkowo nie może się w nim odnaleźć, z czasem nie tylko lepiej zrozumie ich życie ale i znajdzie nowych przyjaciół pracując oraz walcząc u ich boku.

 


Smak gorzki:

Bolinao 52

reż. Duc Nguyen Wietnam, USA 2007, dokumentalny, 56'

Wstrząsający dokument o uciekinierach z komunistycznego Wietnamu, którzy weszli na pokład jednej z przepełnionych łodzi, by na wodach Morza Południowochińskiego szukać wolności. Nękani przez piratów, ignorowani przez amerykańskie statki, umierali z głodu i pragnienia.


Sajgon, ach Sajgon / Oh, Saigon

reż. Doan Hoang USA, Wietnam, Wielka Brytania 2007, dokumentalny, 58'

Amerykańska reżyserka opowiada o swojej wietnamskiej rodzinie, która uciekła z Sajgonu, oblężonego przez komunistyczny Vietcong. Wzruszający kolaż intymnego domowego wideo, antywojennego prostest songu i nostalgicznego kina drogi.


Daleko od Wietnamu / Loin du Vietnam

reż. Joris Ivens, William Klein, Claude Lelouch, Chris Marker, Alain Resnais, Agnes Varda i Jean-Luc Godard, Francja 1967, dokumentalny, 115'

Lewicowy manifest twórców francuskiej nowej fali, wspierający Wietnamczyków w wojnie z USA. Nowatorskie, formalnie zróżnicowane wezwanie do refleksji nad imperialistycznymi pobudkami, jakimi kieruje się Zachód w walce o wpływy na świecie.


Jesienna podróż / Vuot song
(najlepsze filmy I edycji)

reż. Ham Tran, USA, Tajlandia 2006, fabularny, 135'

Long decyduje się na pozostanie w kraju i czynną walkę, mimo grożącego mu niebezpieczeństwa. Błaga żonę, syna i matkę, by nie rezygnowali z próby ratowania życia. Oparta na faktach historia rodziny wietnamskich uchodźców z Sajgonu po jego upadku.

 


Smak słony:

Ludzie z ryżu / Neak Sre / Rise People

reż. Rithy Panh Kambodża, Francja, Niemcy, Szwajcaria 1994, fabularny, 125'

Rithy Panh przejmująco opowiada o wieśniakach uprawiających ryż, o zagrożeniach, jakie czyhają na zbiory i ludzi, o wschodniej wspólnotowości, religijności i prostocie życia w obliczu przeciwności losu. Po obejrzeniu tego filmu smak ryżowych ziarenek już nigdy nie będzie taki, jak dotąd.


Życie w strachu / Song trong so hai
(najlepsze filmy I edycji)

reż. Bui Thac Chuyen, Wietnam 2005, fabularny, 104'

Były żołnierz wojsk rządowych próbuje przetrwać w komunistycznym Wietnamie. Udaje mu się utrzymać rodzinę, zamienić pole minowe w pole uprawne, a przede wszystkim przezwyciężyć męczące uczucie strachu. Po raz pierwszy wietnamski film tak odważnie penetruje przemilczany, powojenny okres w historii kraju.


Me Thao (najlepsze filmy I edycji)

reż. Viet Linh, Wietnam, Francja 2002, fabularny, 88'

Gęsta, pełna magii historia z przeszłości. Muzyk Tam, zarządca posiadłości Me Thao uważa, że tylko stara muzyka ca tru przywróci właścicielowi równowagę po stracie narzeczonej. Odnajduje swoją dawną miłość, piosenkarkę To. Jednak na jej śpiewie ciąży śmiertelna klątwa.


Smak pikantny:

Opowieść Pao / Chuyen cua Pao / Story of Pao

reż. Quang Hai Ngo Wietnam 2006, fabularny, 100'

Mąż bezpłodnej Kía przyprowadzi do domu drugą kobietę, która urodzi mu dzieci. Pao i jej brat będą mieli dwie matki. Przygotowując się do roli kobiety w społeczności Hmong, Pao pozna rodzinne sekrety. W innym świetle zobaczy wybory rodziców, w tle mając zapierające dech w piersi, górskie krajobrazy północnego Wietnamu.


Dong co - na skraju płci / Love man, love woman

reż. Nguyen Trinh Thi, Wietnam 2007, dokumentalny, 52'

Świątynie kultu Bogini Matki „Dao Mau” skupiają środowisko homoseksualistów. W przeszłości tancerza „dong co” - pół mężczyznę, pół kobietę, w którego wciela się duch, traktowano z szacunkiem. Dziś homoseksualizm nie jest akceptowany przez większość miejskiej społeczności.


Płacz do wynajęcia / Crying for hire

reż. Lan Phuong, Wietnam 2008, 21'

Aranżacja spektaklu z muzyką i rytualnymi pieśniami, odpowiednia modulacja płaczącego głosu, zdolność wyczuwania emocjonalnych reakcji żałobników to umiejętności niezbędne u popularnej w Wietnamie, profesjonalnej płaczki.


Rocznica
(najlepsze filmy I edycji)

reż. Ham Tran, USA, 2003, fabularny, 28'

Nostalgiczny poemat, w którym mnich przygotowuje się do rocznicy śmierci brata. Pali kadzidło, gotuje ryż, smaży warzywa. Dręczą go wspomnienia z dzieciństwa, obrazy wojny i dnia, w którym zginął jego brat.


krótkometrażowe filmy ze studia TPD w Hanoi:

Wietnam konfrontuje swoje osiągnięcia ekonomiczne i obyczajowe z tradycją i historią. Chłód współczesnego życia kieruje bohaterów w stronę wspólnotowości, ciepła rodzinnego ogniska, które pod wpływem trudnych doświadczeń minionego wieku zyskało tu znaczenie szczególne.

Taras / San thuong, reż. Nguyen Ha Phong, Wietnam 2006, 12'
Na tarasie rodzinnego domu syn po wielokroć odpowiada na te same pytania niedołężnego ojca. Wiele lat temu to ojciec bez zniecierpliwienia odpowiadał na pytania dziecka.

Piąty sezon / Mua Thu 5, reż. Nguyen Hoang Diep, Wietnam 2004, 24'
Żona obojętność męża rekompensuje zmysłowym rytuałem ręcznego prania jego koszul. Automatyczna pralka wywróci do góry nogami jej życie uczuciowe.

Kto mnie budzi, gdy zachodzi słońce / Ai Danh thuc toi khi mat troi lan, reż. Le Thao Huyen, Wietnam 2005, 15'
Cichy dramat tęsknoty staruszka, rozmawiającego przez telefon z rodziną, która nie ma czasu go odwiedzić.

Kobiety / Nhung Ngua dan ba, reż. Cu Kim Chi, Wietnam 2006, 30'
Niechętny macierzyństwu mąż przejdzie kurs dojrzałości, pozna dylematy współczesnych kobiet, rozdartych pomiędzy tradycją a wygodnym życiem bez zobowiązań.

Po nowym roku / Over new year eve, rez. Bui Kim Quy, Wietnam 2006, 12'
By w nowym roku na domostwo spłynęło szczęście, ważne jest, kto pierwszy przekroczy jego próg. Los jednak płata biedakom figle.


Filmy o stadionie X-lecia

Organizowane w PRL-u na warszawskim Stadionie X-lecia mecze lekkoatletyczne i piłkarskie, wyścigi i dożynki swoim splendorem niczym lukrem miały pokryć niedostatki obywatelskich swobód. Stadion był świadkiem cichego dramatu księgowego z Przemyśla Ryszarda Siwca, który w 1968 roku dokonał aktu samospalenia w proteście przeciwko wkroczeniu wojsk Układu Warszawskiego do Czechosłowacji. W latach 90. XX wieku stadion stał się targowiskiem, symbolem ekonomicznych przemian w tej części Europy. Z dzisiejszej perspektywy jego historia staje się paralelą dla burzliwej najnowszej historii Polski.

W 2008 roku rozpoczęto burzenie Stadionu X-lecia pod budowę nowego obiektu, ale na jego błoniach wciąż działa warszawskie Vietnam town – ogromny bazar, na którym wypożyczyć wietnamskie filmy i muzykę, zagrać w wietnamskie szachy i zjeść pyszną zupę Pho, jak w Hanoi.

Usłyszcie mój krzyk, reż. Maciej Drygas, Polska 1991, 46'

Stadion, czyli żywot Józefa, reż. Ireneusz Engler, 1985, 18'

Stadion, reż. Andrzej Sapija, 1998, 60'


ul. A18

Realizacja i zdjęcia: Marysia Kotowska, Đặng Thu Hương

Montaż: Jadwiga Chojecka

Film dokumentalny, opowiadający o przesłuchaniach wietnamskich uchodźców w aresztach polskiej Straży Granicznej przez wietnamską służbę bezpieczeństwa. Informacja o takich praktykach zbulwersowała polską opinię publiczną w nadspodziewanie dużym stopniu. Funkcjonariusze Straży Granicznej bronią swoich działań, swój punkt widzenia prezentują Wietnamczycy, których takie praktyki dotknęły oraz zaangażowani w sprawę niesienia im pomocy Polacy. Pikanterii dodaje fakt, że, jak się okazuje, wśród promotorów współpracy z komunistyczną służbą bezpieczeństwa, noszący dziś polskie mundury, są byli funkcjonariusze reżimu PRL, osoby zaś wspomagające uchodźców rekrutują się bez wyjątku ze środowiska dawnej polskiej opozycji demokratycznej.

Premiera filmu odbyła się 15 września w Warszawie.


Smak kwaśny:

Buntownik / Dong mau anh hung

reż. Charlie Nguyen, Wietnam 2007, fabularny, 103'

Widowiskowe kino akcji. Agent Cuong razem z córką przywódcy ruchu oporu ucieka przed francuskimi okupantami i brutalnym agentem Sy. W przebraniu prostego Wietnamczyka doświadczy bólu i dyskryminacji swego ludu, przejrzy na oczy, przechodząc na stronę zbuntowanych.


List z Polski

reż. Stanisław Możdżeński, Polska 1948, dokumentalny, 18'

Film z archiwów WFDiF o Wietnamczykach kształcących się w Polsce.

 


Filmy polskie dla publiczności wietnamskiej, z wietnamskimi napisami

Specjalnie dla wietnamskich widzów przygotowany został cykl pokazów ważnych polskich filmów z wietnamskimi napisami. Propozycja zorganizowania tej sekcji pochodzi od współpracujących z Arterią Wietnamczyków i wynika z potrzeby przyjrzenia się bliżej, poprzez obraz filmowy, polskiej mentalności, obyczajowości, a także polskiej sztuce filmowej, czy wreszcie polskiej historii, życiu w poprzednim systemie politycznym, bliższemu aktualnemu ustrojowi Wietnamu.

Na wszystkie filmy sekcji wstęp wolny!

Miś, reż. Stanisław Bareja, 1980

Kultowa dla wielu Polaków, komedia pokazująca absurdy rzeczywistości późnego PRL-u. Zestaw zabawnych skeczy i sytuacji, które mogły się w tamtych czasach przydarzyć każdemu. Misterna intryga, której główny bohater, kombinator i cwaniak Ryszard Ochócki próbuje wycisnąć z systemu tyle, ile tylko się da.

Człowiek z żelaza, reż. Andrzej Wajda, 1981

Nagrodzony Złotą Palmą w Cannes, jeden z najważniejszych polskich filmów. Syn zapomnianego bohatera PRL-u, młody, nieufny i zamknięty w sobie, jest jak kawałek żelaza. Wykuwa go życie - śmierć ojca, rok 1976, działalność w wolnych związkach zawodowych i wreszcie strajk w stoczni gdańskiej.

Trzy kolory. Biały, reż. Krzysztof Kieślowski, 1993

Nieudane małżeństwo polskiego fryzjera Karola z Francuzką Dominique doprowadza go na skraj nędzy. Przeszmuglowany z Francji do Polski w walizce, by odegrać się na byłej żonie i zdobyć majątek, Karol rzuca się w wir półlegalnych interesów. Czołowy polski reżyser Krzysztof Kieślowski jak zwykle opowiada swoje magiczne historie o ludziach.

Rezerwat, reż. Łukasz Palkowski, 2007

Warszawska Praga to dzielnica niepowtarzalna, trochę straszna, trochę piękna. Młody fotograf, wprowadzając się do jednej z podupadających praskich kamienic, poznaje specyfikę życia na tym gorszym brzegu Wisły. Zyskuje tam nowych przyjaciół i wrogów, zafascynowany zmysłową sąsiadką dostaje się na czarną listę mieszkającego z nią kryminalisty. A to dopiero początek kłopotów...

design: Studio Bakalie realizacja: Pracownia Pakamera animacje - OSTY studio ©2008 Fundacja Sztuki Arteria