!-->

Focus: Malezja

Kobieta_w_ogniu

Jak co roku, Pięć Smaków prezentuje retrospektywę wybranego kraju Azji Południowo-Wschodniej. Tegoroczny Focus dedykowany jest Malezji.

Malezja, nazywana wraz z Singapurem tygrysem Azji Południowo-Wschodniej, to kulturowo najgorętszy kraj regionu. Kraj fascynujący różnorodnością etniczną, w którym technologicznemu postępowi towarzyszy staranne pielęgnowanie tradycji. Po długim okresie konfliktów na tle narodowościowym, od lat w pokoju żyją tu obok siebie przede wszystkim trzy społeczności: rdzenna – malajska oraz chińska i mniej liczna, hinduska. Każda prezentuje zupełnie inne – często skrajnie – wartości, wyznając różne religie, z których dominującą jest islam.

Współczesna sztuka Malezji, także filmowa, wraz z gospodarczym ożywieniem ostatniej dekady, przechodzi istotne przemiany. Choć wśród produkcji rodzimego przemysłu kinematograficznego dominują melodramaty i kino akcji, silnie rozwija się także kino autorskie i niezależne. Obrazy zaliczane do malezyjskiej nowej fali są obecne i wyróżniane na najważniejszych międzynarodowych festiwalach filmowych. Coraz częściej tytuły niekomercyjne odnoszą sukces w narodowych box-office'ach, powstaje też coraz więcej filmów środka. Aktualnie w Malezji produkuje się prawie 100 filmów rocznie. W tych statystykach kraj jest liderem regionu.

Focus: Malezja to jedna z głównych sekcji tegorocznych Pięciu Smaków. Dedykowana jest młodemu pokoleniu filmowców malezyjskich, którzy biorą udział w przemianach rodzimego kina i w autorski, odważny sposób pokazują codzienność swojego kraju.

 

Trzonem sekcji będzie przegląd filmów jednego z najbardziej obiecujących reżyserów Wschodniej Azji – Woo Ming Jina. W swojej pracy skupia się na relacjach natury i człowieka. Portretuje życie zwykłych Malezyjczyków, mieszkających na nietkniętej nowoczesnością prowincji, przysłuchuje się historiom opowiadanym przez otaczających go ludzi. Widzowie Pięciu Smaków obejrzą jego przedostatni film, "Fabryka tygrysów" (2010), który zaprezentowano w "Piętnastce reżyserów", prestiżowej sekcji festiwalu w Cannes. To historia nastolatki Ping Ping, rozgrywająca się w środowisku migrantów z Birmy. Dziewczyna pomaga ciotce, pracując na prowadzonej przez nią farmie i marzy o wyjeździe do Japonii. Ping Ping nie wie, że jej ciotka zaangażowana jest także w handel dziećmi.

Z kolei akcja filmu "Słoń i morze" (2007) rozgrywa się w opanowanej przez epidemię rybackiej wiosce. Woo Ming Jin snuje w nim opowieść o izolacji człowieka we współczesnym świecie. Niespiesznie prowadzona, rwana narracja pomaga przenieść się widzowi w oddalony od głównego nurtu życia świat, w którym nic nie przynosi nadziei na odmianę.

Tytuł kolejnego filmu, "Kobieta w ogniu szuka wody" (2009), to parafraza buddyjskiego powiedzenia interpretowanego przez reżysera jako wyraz akceptacji doświadczanego losu. Reżyser po raz kolejny portretuje bohaterów żyjących na dalekiej prowincji, współistniejących i zmagających się z naturą. Opowiada o miłości i odrzuceniu, po którym żal nie opuszcza jednego z bohaterów aż do końca życia, o wyborach, dojrzewaniu i szansie na wybaczenie.

Ostatni pełnometrażowy film reżysera, "Seru" (2011), to wyjątkowa w dotychczasowym dorobku twórcy pozycja. To krwawy horror typu slasher, zrealizowany w konwencji udawanego dokumentu. Jak przyznaje sam reżyser: "Chciałem zrobić coś dla moich sąsiadów i znajomych, którzy nudzili się na moich filmach". Z podobną motywacją powstały telewizyjne "Dni turkusowego nieba" (2008), które także znalazły się w programie Focusu.

 

Poza retrospektywą prac Woo Ming Jina, w sekcji znajdzie się wyróżniony głównymi nagrodami na festiwalach w Pusan i Rotterdamie, pełnometrażowy debiut Tan Chui Mui, "Miłość wszystko zwycięża" (2006). Młoda dziewczyna przenosi się z prowincji do Kuala Lumpur. Tam, pomimo czekającego na nią w domu narzeczonego, wdaje się w romans, który stopniowo przeradza się w coraz głębszą, fatalną zależność. Inny nowofalowy tytuł, który został włączony w program Pięciu Smaków, to "Bezpańskie psy" (2006) w reżyserii Ho Yuhanga. Opowiada historię chłopaka z małego miasteczka, który po ukończeniu szkoły trafia do dużego, głośnego Kuala Lumpur. Film urzekał widzów najważniejszych światowych festiwali filmowych swoją niezwykłą, wrażliwą atmosferą.

Love_Conquers_All

 

Dwa kolejne tytuły: "Songlap" (2011) w reżyserii Fendiego Mazlana i Farizy Azliny oraz "Bunohan" (2011) Daina Saida to filmy, które przebojem zdobyły szczyty malezyjskich box-office'ów. Pierwszy z nich prowadzi widzów w najmroczniejsze zakątki stolicy Malezji. To opowieść o dwóch braciach zajmujących się nielegalnym handlem dziećmi, z których jeden, po śmierci przyjaciela, podejmuje walkę o odkupienie, próbując pomóc jego siostrze.

Songlap

 

Kick bokser, który uciekł przed śmiertelnym pojedynkiem, ścigający go zabójca i skorumpowany biznesmen to z kolei bohaterowie "Bunohanu". Trzej bracia, którzy w ciągu lat rozłąki stali się sobie obcy, spotykają się w rodzinnej wiosce, gdzie wychodzące na światło dzienne sekrety ich ojca pogłębiają pasmo gwałtu, zdrady i śmierci.

 

W programie Focusu znalazł się również wyjątkowy, nowelowy film "15Malezja" (2010), będący komentarzem młodych twórców do otaczającej ich rzeczywistości. Wśród reżyserów biorących udział w projekcie są najważniejsze nazwiska malezyjskiego kina, w tym Yasmin Ahmad. Reżyserka, która zmarła niepodziewanie 3 lata temu, w swoich filmach zwykła poruszać istotne tematy podziałów etnicznych i społecznych nierówności. Zagadnienia te pokazywała często w romansowej estetyce bollywoodu, która jednak nie umniejszała ich ważności. W programie Pięciu Smaków znalazł się również ostatni pełnometrażowy film Yasmin Ahmad, "Konkurs" (2009), w którym konkurs talentów splata losy bohaterów należących do odmiennych nacji.

Newsletter

bądź na bieżąco, dołącz do nas!
projekty filmowe, kulturalne
projekty edukacyjne
realizacja:
Pracownia Pakamera + prodiż
© 2009-2013 Fundacja Sztuki Arteria