!-->

Kino Tajwanu

Seediq_Bale

Sentymentalny terkot projektora Elmo, taśmy 16-milimetrowej i znakomite kino tajwańskiej nowej fali – to jedna z propozycji programowych szóstej edycji festiwalu Pięć Smaków, który po raz kolejny zaprasza w filmową podróż na Tajwan.

Ubiegłoroczna odsłona Pięciu Smaków dedykowana była Tajwanowi. W bogatej retrospektywie zaprezentowano przegląd filmów Hou Hsiao-hsiena, najciekawsze produkcje ostatnich lat oraz wybrane tytuły tajwańskiej nowej fali. Szósta edycja festiwalu powraca z kinem Tajwanu w sposób wyjątkowy. Wraz z projekcjami na taśmie 16 mm, które odbędą się w klubie festiwalowym Południk Zero, widzowie przeniosą się do czasu sprzed cyfryzacji kina i jeszcze głębiej będą mogli się poddać czarowi obrazów mistrzów tajwańskiej nowej fali.

Nagrodzony na festiwalu w Tokyo "Księżycowy chłopiec" (Yue guang shao nian/ Moonlight Boy, 1993) w reżyserii Yu Wei-yena to historia chłopca i jego matki, którzy nie wiedzą o tym, że mają w mieszkaniu tajemniczego lokatora. "Miłość jest słodka" (Qing chun wu hui/ Love is Sweet, 1993) Zhou Yan-zi jest obrazem zmieniającego się w latach 70. Tajwanu, a także unikalnym filmowym portretem grupy etnicznej Hakka. Z kolei wyreżyserowana przez Tan Chou "Historia Pe-li" (The Story of Pe-li, 1994) jest opowieścią o próbie zmierzenia się z popełnionymi błędami. Uczestnicy niepowtarzalnej podróży w przeszłość obejrzą również "Róż" (Yan zhi/ Rouge, 1995) autorstwa Wan Jena, opowiadający o rozdarciu pomiędzy nowoczesnością a tradycją, oraz "Tropikalną rybę" (Re dai Yu/ Tropical Fish, 1995) Chen Yu-hsuna – historię porwania licealisty.

Przed projekcjami w klimat filmów wprowadzą widzów wykłady prowadzone przez znawczynię kina tajwańskiego, sinolożkę i doktorantkę na uniwersytecie w Sorbonie – Wafę Ghermani, która do Polski przyjeżdża specjalnie na zaproszenie Pięciu Smaków. Wstęp na wszystkie projekcje w Południku Zero jest bezpłatny.

tropicalfish3_450

 

Na tym propozycje dla miłośników kina Tajwanu się nie kończą. W konkursowej sekcji Nowe Kino Azji widzowie obejrzą nominowany do Złotego Lwa podczas ubiegłorocznego festiwalu w Wenecji epicki, oparty na faktach film "Wojownicy tęczy: Seediq Bale" (Sàidékè Balái/ Warriors of the Rainbow: Seediq Bale, 2011), wyreżyserowany przez Wei Te-shenga i wyprodukowany przez Johna Woo. To zrealizowana z niebywałym rozmachem historia tajwańskich aborygenów, którzy podejmują heroiczną, z góry skazaną na niepowodzenie walkę z okupującymi wyspę Japończykami.

 

Filmem zamknięcia festiwalu, prezentowanym również w konkursie, będzie "Czwarty portret" (Di si zhang hua/ The Fourth Portrait, 2010) Chung Mong-honga. To refleksyjna, poetycko sfilmowana opowieść o samotności. Po śmierci ojca, dziesięcioletnim Xiangiem zajmuje się woźny pracujący w szkole, do której uczęszcza chłopiec. Surowy, zamknięty w sobie mężczyzna, pomaga mu odnaleźć matkę, która opuściła męża wiele lat wcześniej. Xiang rozpoczyna życie z nową rodziną, w nowym miejscu. Jednak smutek nie zostaje zastąpiony radością, tajemnice wychodzące na jaw przerażają, a nowe przyjaźnie przynoszą rozczarowanie. Obydwa filmy tajwańskie w sekcji Nowe Kino Azji pokazywane będą w Polsce premierowo.

4_portret

 

Nowością szóstej edycji Pięciu Smaków jest, organizowana wraz z Instytutem Lecha Wałęsy, sekcja Wolność w Azji, w której organizatorzy zebrali filmy zaangażowane społecznie. "Powrót do Birmy" (Gui lái dí rén/ Return to Burma, Tajwan, 2011) autorstwa Midiego Z jest pierwszym filmem, który został oficjalnie zrealizowany w Birmie i prezentowany był na międzynarodowych festiwalach. Wang Xing-hong pracuje na Tajwanie. Jest jednym z birmańskich robotników, którzy po pierwszych wyborach prezydenckich kończących wieloletni wojskowy reżim w kraju, zdecydowali się powrócić z emigracji. Birma oglądana jego oczami nie ma zbyt wiele wspólnego z obrazem znanym z mediów. Tu akcja toczy się na wsi – oddalonej od miejskich konfliktów, problemów i walk o wolność – gdzie na co dzień ludzie walczą z biedą. Pomimo obcości, którą odczuwa, bohater zdeterminowany jest, aby zostać w kraju. Jego historia oparta jest na historii samego reżysera. Midi Z, będąc na emigracji, odwiedzał Birmę dwukrotnie. Po raz pierwszy w 2008 roku, po dziesięcioletniej nieobecności. Po raz drugi pojechał po prezydenckich wyborach i wówczas zabrał ze sobą kamerę. Powrót do Birmy to film fabularny mający cechy paradokumentu, gdzie zawodowym aktorom towarzyszyli na planie naturszczycy. Wang Shing-hong, użyczający bohaterowi własnego nazwiska, będzie gościem Pięciu Smaków.

Newsletter

bądź na bieżąco, dołącz do nas!
projekty filmowe, kulturalne
projekty edukacyjne
realizacja:
Pracownia Pakamera + prodiż
© 2009-2013 Fundacja Sztuki Arteria