!-->

Nowe Kino Azji

tokio

Nowe Kino Azji to stała sekcja Pięciu Smaków, prezentująca co roku najnowsze produkcje z krajów Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej. Podczas szóstej edycji filmy włączone w sekcję po raz pierwszy w historii festiwalu powalczą o nagrody.

Zwycięzcę wybierze People's Jury, złożone z 13 pasjonatów kina azjatyckiego, wyłonionych w drodze konkursu. W sekcji Nowe Kino Azji znalazło się 11 najlepszych premierowych "kąsków" ostatniego roku.

Jednym z nich będzie film otwarcia – dramat o braciach trudniących się handlem dziećmi, który zabierze widzów w najmroczniejsze zakątki Kuala Lumpur: "Songlap" (Malezja, 2011) w reżyserii Effendee Mazlana i Farizy Azliny. Effendee Mazlan będzie gościem specjalnym festiwalu.

W sekcji widzowie obejrzą jeszcze jedną produkcję malezyjską: "Bunohan" (2011) Daina Saida – brutalną historię zdrady, korupcji, zbrodni i rodzinnych tajemnic, które prowadzą do wzmożenia konfliktów i przemocy.

bunohan1

Jedną z europejskich premier festiwalu jest pokaz wietnamsko-kanadyjskiego filmu "Perły Dalekiego Wschodu" (Pearls of the Far East, 2012) autorstwa Cuong Ngo – siedem krótkich historii o miłości, pożądaniu i utracie, opowiedzianych z perspektywy siedmiu wietnamskich kobiet z różnych pokoleń i środowisk.

W konkursie znalazł się również nagrodzony podczas ubiegłorocznego festiwalu w Wenecji, obraz "Kotoko" (2011) w reżyserii kultowego japońskiego reżysera, Shinyi Tsukamoto. To portret kobiety samotnie wychowującej dziecko i jej umysłu ogarniętego chorobą psychiczną, przerażająco deformującego rzeczywistość i monumentalne. Innym prezentowanym w Wenecji tytułem, włączonym w program Nowego Kina Azji, jest historyczny epos Wei Te-shenga "Wojownicy tęczy: Seediq Bale" (Warriors of the Rainbow: Seediq Bale/ Sàidékè balái, 2011), poświęcony historii buntu tajwańskich Aborygentów przeciw japońskiej kolonizacji w latach 30. XX wieku.

W sekcji nie zabrakło komedii: "Vulgaria" (Hong Kong, 2012) Pang Ho-cheunga jest słodko-gorzką, zawrotną satyrą na hongkoński przemysł filmowy. Z kolei filipińska "Kobieta w szambie" (Ang babae sa septic tank/ The Woman in the Septic Tank, 2011) Marlona Riviery to autoironiczny, zabawny i przewrotny film w filmie: reżyser i producent starają się nakręcić obraz, który poruszy serca jurorów Cannes i Amerykańskiej Akademii wstrząsającymi obrazami filipińskich slamsów. Natomiast nominowany do Tiger Award w Rotterdamie japoński "Tokio Playboy Club" (Tôkyô pureibôi kurabu, 2011) Okudy Yôsuke jest niepoprawną, absurdalną historią pewnego klubu dla panów i perypetii jego właściciela, których powodem jest m.in. przyjaciel niespodziewanie pojawiający się na jego progu.

 Tokyo_Playboy_Club

Wyjątkową pozycją w konkursie jest, nagrodzony w Pusan, animowany koreański dramat "Król świń" (Dwaejiui Wang / The King of Pigs, 2011) w reżyserii Yeun Sang-ho, opowiadający o przemocy szkolnej, która nie może nie pozostać bez wpływu na dorosłe życie bohaterów.

Kontemplacyjny tajski "P-047" (Tae Peang Phu Deaw, 2011) Kongdeja Jaturanrasamee to z kolei historia dwójki przyjaciół zakradających się do mieszkań pod nieobecności ich właścicieli i na kilka godzin pożyczających sobie ich życie. Starają się nie pozostawiać po sobie śladu, ale jeden jedyny raz posuwają się za daleko.

Filmem zamknięcia Pięciu Smaków i ostatnim tytułem w konkursie będzie tajwański "Czwarty portret" (Di si zhang hua / The Fourth Portrait, 2010) Chung Mong-honga - refleksyjna, poetycko sfilmowana opowieść o samotności.

The-Fourth-Portrait---image-2

 

Pełny program filmowy szóstej edycji festiwalu >

Kalendarium projekcji >

Newsletter

bądź na bieżąco, dołącz do nas!
projekty filmowe, kulturalne
projekty edukacyjne
realizacja:
Pracownia Pakamera + prodiż
© 2009-2013 Fundacja Sztuki Arteria